Väärin kaavoitettu ja suunniteltu Helsinki
Kaupunkilainen kokee kaavoituksen virheet elämää suurempina uhkina, koska ihminen on täysin riippuvainen luonnosta. Kaupungissa luonnon turmeleminen on sen vuoksi suurennuslasin alla. Luonnolla on sekä esteettinen että psykologinen vaikutus ihmisen psyykeen, ja luonto auttaa ihmistä pysymään terveenä. Luonnossa liikkuminen on tutkimusten perusteella merkittävä terveyttä edistävä tekijä.
Kaupunkiluonto
Toinen todellisuus, joka kaupungissa on ympäristön esteettis-biologisen ja ympäristön vaikutuksesta syntyvän psykologisen tasapainon vuoksi tärkeä ja yhdessä rakennetun ympäristön kanssa kokonaisuuden muodostava tekijä, on luonto. Kalliot, puut, ruoho, istutukset, pensaat, puistot ja puistikot koetaan usein itsestäänselvinä, mikä edellyttää niiden erityissuojelua ja merkityksen korostamista, jotta ne voisivat säilyä urbaanin erottamattomina osatekijöinä. Urbaanin lumo voi vaikeuttaa kaupunkisuunnittelussa kaupunkikokonaisuuden näkemistä primaarin kaupunkitodellisuuden, urbaanin, ja sen keskeisen tekijän, luonnon, yhteenkuulumisen ymmärtämistä.
Jokainen hurmaantuu joskus kivikaupungin luomuksista ja miljöistä. Niiden lumovaikutus ei kuitenkaan ole täydellinen ilman kaupungin luontosaarekkeita, koska vain kontrastit luovat merkityksiä.
Miksi luonto niin usein unohdetaan kaupunkia kaavoitettaessa ja uusia kaupunginosia suunniteltaessa ja täydennysrakentamisen yhteydessä? Syitä on monia. Ehkä kaksi, jotka tulevat ensimmäisiksi mieleen, ovat nämä: halutaan tiivistää kaupunkirakennetta muka ekologisista syistä ja toisaalta kaupungin rakennuskelpoisen maan arvo saa sivuuttamaan kaupunkimiljöön arvon ja ”toinen todellisuus” jätetään suunnittelussa kokonaan tai osittain pois laskelmista ja kaavoituksesta.
Töölönlahden alueen harkittu tuho
Helsingin Töölönlahden alueesta olisi vähällä vaivalla saanut loistavan saarekkeen kivikaupungin keskelle, jos sitä ei olisi tuhottu liike- ja asuinrakennuksilla, jotka työntyvät lähes Töölönlahteen saakka pohjoisessa. Kaupunkirakenteen tiivistämistä ei pitäisi harjoittaa alueella, jonka arvo on mittaamaton toisen todellisuuden ja siten urbaanin miljöön tasapainottamisen kannalta. Alueesta on jäljellä rakenteilla oleva tynkäpuisto vierellään tyylittömiä uudisrakennuksia. Alueen arvo on pudonnut nollaan urbaanin ympäristön osana.
Hyvä puheenvuoro, Helsinki olisi voinut laajentua maantieteen ja luonnon ehdoilla ainakin pohjoiseen ja itään. Miksi ihmeessä Vihreiden laatimaa yleiskaavaa kannattivat sekä Kokoomus että SDP, Helsingin kaupunginvaltuuston suurin ja kolmanneksi suurin ryhmä? Keskuspuisto sekä Malmin historiallinen lentokenttä tuhotaan ja sisääntuloväylät muurataan umpeen.
Helsinkiläisenä en ymmärrä asukasdemokratian halveksuntaa. Lisäksi Helsingin maan pääkaupunkina pitäisi ottaa huomioon velvoitteensa, kaikilla Suomalaisilla pitäisi olla oikeus saapua maan pääkaupunkiin mahdollisimman helposti, pysäköidä kulkuvälineensä kohtuullisin kustannuksin mahdollisimman lähelle asiointipistettään ja asioidessaan muutenkin tulla kohdelluksi demokraattisen tasavallan kansalaisina eikä joinakin vihreän utopian alueelle tunkeutujina.
Hävetkää, Helsingin päättäjät!
Ilmoita asiaton viesti
Kaupungin arkkitehdeilta puuttuu pelisilmää. Kaikesta tehdään liian isoa ja rumaa, Pasila on se pahin esimerkki. Jos joskus ideoita pyydetään viraston seinien ulkopuolelta, niin sitten se on kutsukilpailu arkkitehdeille. Joista suurin osa tai kukaan ei asu Helsingissä. Ideointia pitäisi joukkoistaa paikallisille asukkaille. Tavallisen kansan ideoista ei ole mitään vaaraa, ne eivät pure, eikä niitä ole pakko toteuttaa jos ovat huonoja.
Ilmoita asiaton viesti
Josafatin kalliot räjäytetään asuintalojen tieltä. Äärettömän järkyttävää.
Laajasalossa monet kertovat järkyttyneensä kallioiden tuhoamisesta – taas asuintalojen tieltä.
Jukka Viikilä kertoo Finlandia -kirjassaan kuinka Tuomiokirkon paikalta räjäytettiin kalliot. Koko Senaatintori on vastenmielinen pömpöösin vallan keskus: valtiovalta, yliopisto, uskonto, tsaari, purettu puukirkko, hautausmaa torin kiveyksen alla.
Tällainen on Helsinki. Kammo.
Ilmoita asiaton viesti
Kaupunkisuunnittelun typeryydestä maksavat kaikki kaupunkilaiset.
Aikoinaan junarata katkoi aamuin illoin liikennettä Hietalahdessa. Kesti vuosia, että se hulluus saatiin loppumaan. Nyt liikenneruuhkan aiheuttaa satama-alueen liikenne. Liikenteenohjaus ei käytännössä toimi, kadut ovat alimitoitettuja ja kaikki seisovat pakokaasuissa. Autolla matkaavat eivät haluaisi mennä Jätkäsaaren kautta Tallinnaan. Sen tajuaa jokainen täyspäinen.
Vaihtoehtoinen iso syväsatama löytyy Helsingin Vuosaaressa, metroradan päässä ja Kehä III vieressä. Pikkumuutoksilla sinne mahtuisivat kaikki Stadiin tulevat ja lähtevät laivat liikenneongelmat vähenisivät samalla merkittävästi. Ilman laadun paranemisesta puhumattakaan. Kuinka helppoa Vuosaareen olisikaan autolla, tai metrolla mennä ?
Kannattaa muuten verrata Stadin päättäjien nenä perseessä tehtyjä oivalluksia miljoonakaupnki Tukholman ratkaisuihin. Uusi Norra Länken tunneli ohjaa Värtanin matkustajaliikenteen sujuvasti E4 lle. Ohi kaupungin. Ilman pysähdyksiä.
Ilmoita asiaton viesti
UrBaana-hankkeen HS:n julkaisemisen vuosipäivä oli eilen. Hanketta voi vastustaa allekirjoittamalla tämän addressin https://www.adressit.com/ei_urbaanaa_kampin-etu-toolon_alue_pelastettava
Ilmoita asiaton viesti